Algemene Voorwaarden

Artikel 1) Definities

Beschikking: De beschikking waarin is vastgelegd of en zo ja, naar welke aard, omvang en duur een zorgvrager in aanmerking komt voor een zorgaanspraak op grond van de WLZ, WMO en Jeugdzorg.
Cliënt: De natuurlijke persoon die zorg afneemt bij Het Wonderkind.
Cliëntsysteem: De persoon/personen die de zorg-/dienstverlening van Het Wonderkind ontvangen;
Dienstverlening: Het verrichten van andere handelingen dan zorgverlening rechtstreeks betrekking heeft op een cliënt.
Kindplan: Het plan wat door cliëntsysteem en de gedragsdeskundige wordt opgesteld en waarin doelen en afspraken worden vastgelegd.
Begeleidingsplan: Het plan wat door cliëntsysteem en de pedagogische begeleider wordt opgesteld, en waarin doelen en afspraken worden vastgelegd.
Opdrachtgever: de verwijzende instantie;
Opdrachtnemer: Het Wonderkind, die deze algemene voorwaarden gebruikt voor het aanbieden van haar diensten. Ook wel zorgaanbieder genoemd;
Pedagogische begeleider: HBO of MBO gediplomeerd
Professional: medewerkers van Het Wonderkind
Vertegenwoordiger: De wettelijke vertegenwoordiger van de cliënt of, indien er geen wettelijke vertegenwoordiger is, de natuurlijke persoon die door de cliënt persoonlijk is gemachtigd in zijn plaats op te treden.
Zorgaanbieder: Het Wonderkind die zorg- en dienstverlening biedt aan cliënten met één of meer hulpvragen.
Zorgarrangement: de overeengekomen zorg en diensten.
Zorgopdracht: Het document van de opdrachtgever die de opdrachtnemer opdracht geeft tot het bieden van zorg in een cliëntsysteem. Tevens vertegenwoordigt dit document financiering van die zorg. Ook wel beschikking genoemd;
Zorgovereenkomst: De individuele overeenkomst die tussen Het Wonderkind en cliënt schriftelijk wordt aangegaan en waarmee Het Wonderkind zich jegens de cliënt verbindt om zorg- en dienstverlening te verrichten tegen betaling.

Zorgverlening: Het verrichten van handelingen op het gebied van zorg en ondersteuning van een cliënt.

Artikel 2) Toepassing en reikwijdte algemene voorwaarden

Deze voorwaarden gelden voor iedere schriftelijke én mondelinge zorgopdracht tussen opdrachtnemer en opdrachtgever waarop opdrachtnemer deze voorwaarden van toepassing heeft verklaard, voor zover van deze voorwaarden niet door partijen uitdrukkelijk en schriftelijk is afgeweken;

Onrechtmatig bezwarende algemene voorwaarden van opdrachtgevers worden nadrukkelijk niet erkend en worden afgewezen;

Afwijkende bepalingen dienen uitdrukkelijk en schriftelijk met Het Wonderkind overeengekomen te worden. Indien onduidelijkheid bestaat omtrent de uitleg van één of meerdere bepalingen van deze algemene voorwaarden, dan dient de uitleg plaats te vinden ‘naar de geest’ van deze bepalingen.

De algemene voorwaarden worden voorafgaand aan of bij de totstandkoming van de overeenkomst aan de cliënt overhandigd.

Op verzoek van de cliënt licht Het Wonderkind de algemene voorwaarden mondeling toe.

Artikel 3) Wettelijke regelingen

Veel hulp van Het Wonderkind wordt verleend op grond van wettelijke regelingen zoals de Jeugdwet en de Algemene Verordening Gegevensbescherming. Het Wonderkind hanteert deze wettelijke voorschriften indien van toepassing, draagt zorg voor een zorgvuldige uitvoering van hetgeen deze regelgeving vereist en stemt de hulp- en zorgverlening met het cliëntsysteem hierbij af.

Artikel 4) Verloop van het hulpverleningsproces

  1. Voor veel hulp van Het Wonderkind is een beschikking van de gemeente of geldige verwijzing van een daartoe conform Jeugdwet gerechtigde persoon of instantie nodig.

  2. Het Wonderkind stelt zich als doel om alle vormen van jeugdhulp binnen 6 weken beschikbaar te hebben. Indien deze termijn niet gehaald kan worden, zal met opdrachtgever overlegd worden of de zorgopdracht, ondanks de langere wachttijd, alsnog aan Het Wonderkind gegeven worden.

  3. Het Wonderkind aanvaardt pas verantwoordelijkheid voor uitvoering van de jeugdhulp vanaf het moment dat het eerste contact tussen Het Wonderkind en cliëntsysteem gelegd wordt.

  4. De inhoud van de hulp wordt samen met het cliëntsysteem vastgelegd in een kindplan/begeleidingsplan en wordt binnen 6 weken na het eerste contact vastgesteld, rekening houdend met de inbreng van minderjarige jeugdigen als bepaald in de Jeugdwet of vergelijkbare wet- en regelgeving. Het Wonderkind biedt de cliënt ondersteuning aan bij het overleg over het kindplan/ begeleidingsplan. Het plan wordt van kracht na instemming van de cliënt. Het Wonderkind en de cliënt ondertekenen het kindplan/ begeleidingsplan. Het ondertekende kindplan/ begeleidingsplan blijft gedurende de looptijd van de overeenkomt ter beschikking van de cliënt.

  5. Het gezamenlijk opstellen van een kindplan/ begeleidingsplan is niet vereist bij hulp op grond van een maatregel van kinderbescherming, maar ook dan streeft Het Wonderkind naar een gezamenlijk gedragen plan.

  6. Het cliëntsysteem verleent Het Wonderkind toestemming om voor aanvang van de hulp informatie uit te wisselen met de opdrachtgever. Voor het opvragen van informatie bij andere instanties zal Het Wonderkind eerst vooraf toestemming vragen aan cliënt, als onderdeel van het kindplan/ begeleidingsplan of in een afzonderlijk verzoek. Let op dat de toestemming daadwerkelijk wordt gevraagd en vastgelegd.

  7. Afspraken die 72 uur van tevoren worden afgezegd worden niet in rekening gebracht.

  8. Het Wonderkind is niet verplicht de afspraak die door cliënt wordt afgewezen of afgezegd later in te halen.

Doel en inhoud kindplan/ begeleidingsplan

  1. Het kindplan/ begeleidingsplan heeft tot doel de kwaliteit van leven van de cliënt te ondersteunen en sluit zoveel mogelijk aan bij diens persoonlijke wensen en mogelijkheden.

  2. Het kindplan/ begeleidingsplan beschrijft de persoonlijke situatie van de cliënt ten gevolge van diens beperkingen en de met de cliënt afgesproken vormen van hulp.

  3. In het kindplan/ begeleidingsplan wordt in ieder geval vastgelegd:

  4. De doelen waaraan de cliënt wil gaan werken

  5. Wie binnen de organisatie van Het Wonderkind het vaste aanspreekpunt is voor de cliënt.

  6. Welke familieleden van de cliënt of anderen bij de hulpverlening worden betrokken of over de hulpverlening worden geïnformeerd en hoe dat plaatsvindt.

  7. De momenten van evaluatie van het kindplan/ begeleidingsplan.

Naleving van het kindplan/ begeleidingsplan

Het Wonderkind voert de zorg uit volgens de afspraken in het kindplan/ begeleidingsplan.

Als Het Wonderkind de afgesproken zorg niet volgens, in overeenstemming met het kindplan/ begeleidingsplan kan verlenen, stelt Het Wonderkind de cliënt daarvan meteen in kennis. Als de cliënt de afgesproken zorg niet volgens, in overeenstemming met het kindplan/ begeleidingsplan kan ontvangen, stelt de cliënt Het Wonderkind daarvan meteen in kennis. Het kindplan/ begeleidingsplan wordt minimaal een keer per 6 maanden in samenspraak met de cliënt en ander belangrijke betrokkenen geëvalueerd en waar nodig bijgesteld. De cliënt kan gemotiveerd verzoeken om een tussentijdse evaluatie. De evaluatie en bijstellingen worden schriftelijk vastgelegd. De eerste evaluatie vindt plaats binnen drie maanden na instemming van de cliënt met het kindplan/ begeleidingsplan of zoveel eerder als nodig is.

Artikel 5) Wijziging van de hulp

5.1 Wijzigingen in de hulp

  1. Wijzigingen in de ingezette hulp of het kindplan/ begeleidingsplan kunnen slechts in overleg en na overeenstemming tussen de cliënt en/of diens wettelijk vertegenwoordiger en Het Wonderkind worden aangebracht. Instemming is niet vereist bij hulp op grond van een maatregel van kinderbescherming, maar ook dan streeft Het Wonderkind naar overeenstemming met de cliënt en/of diens wettelijke vertegenwoordiger.

  2. Het hierboven genoemde overleg is niet vereist indien, als gevolg van spoedeisende omstandigheden, Het Wonderkind in het belang van de cliënt direct noodzakelijke maatregelen dient te treffen. Als dat het geval is, zal Het Wonderkind zo spoedig mogelijk in overleg treden met de cliënt en/of diens wettelijk vertegenwoordiger.

Artikel 6) Uitvoering van de hulp

Omgangsvormen: De cliënt dient algemeen aanvaardbare omgangsvormen te hanteren en geweld, agressie, discriminatie of (seksuele) intimidatie achterwege te laten. Als de medewerker(s) van Het Wonderkind hiermee op welke wijze dan ook wordt/worden geconfronteerd, kan dit een reden zijn voor onmiddellijke beëindiging van de dienstverlening door Het Wonderkind. Ook kan aangifte bij de politie worden gedaan.

Privacy: Privacy van zowel de cliënt als ook de medewerker worden wederzijds gerespecteerd. Dit betekent onder andere dat er geen beeld- en geluidopnames van cliënten of medewerkers van Het Wonderkind gemaakt en gepubliceerd worden zonder expliciete toestemming van deze persoon dan wel personen. Tevens worden er geen uitlatingen gedaan over cliënten en medewerkers van Het Wonderkind via (sociale) media of welke manier dan ook.

Rookvrije werkplek: In het geval hulpverlening bij cliënt thuis plaatsvindt zorgt de cliënt ervoor dat de medewerker de werkzaamheden op een rookvrije werkplek kan verrichten. De cliënt of derden zullen niet roken in aanwezigheid van de medewerker, tenzij de medewerker daarvoor toestemming heeft gegeven. Het is medewerkers van Het Wonderkind niet toegestaan te roken tijdens het verlenen van hulp aan de cliënt.

Giften: Het is niet toegestaan om de medewerker(s) giften in natura, geld of geschenken aan te bieden anders dan een symbolisch gebaar van dank.

Totstandkoming overeenkomst

  1. Het recht op zorg- en dienstverlening wordt van kracht na het aangaan van een zorg- en dienstverleningsovereenkomst tussen Het Wonderkind en cliënt.

  2. De overeenkomst bevat in ieder geval:

  • Een verwijzing naar de geïndiceerde zorg

  • Een bepaling dat het op te stellen kindplan/ begeleidingsplan onderdeel uitmaakt van een overeenkomst.

  1. Een zorg- en dienstverlening overeenkomst wordt schriftelijk aangegaan en komt tot stand na ondertekening door Het Wonderkind en cliënt.

  2. Tenzij anders aangegeven maken deze algemene en bijzondere voorwaarden uitdrukkelijk deel uit van de overeenkomst.

Beëindiging en opzegging

1) Beëindiging van de hulp

De hulp eindigt in de navolgende gevallen:

  1. Indien de gestelde doelen in hulpverleningsplan bereikt zijn;

  2. Indien de geldigheidstermijn van de beschikking is verstreken;

  3. Indien de periode is verstreken zoals vastgesteld in het kindplan/ begeleidingsplan, en de doelen behaald zijn;

  4. Indien geen overeenstemming wordt bereikt over het kindplan/ begeleidingsplan.

  5. Met wederzijds goedvinden, tenzij het hulp betreft waartoe een maatregel van kinderbescherming verplicht.

  6. Door opzegging door cliënt en/of diens wettelijk vertegenwoordiger tenzij het zorg betreft waartoe een maatregel van kinderbescherming verplicht.

  7. Indien de cliënt overlijdt.

  8. Een verandering in de beschikking treedt op, waardoor de cliënt geen recht op zorg, uitgevoerd door Het Wonderkind, meer heeft.

  9. Ontbinding door rechterlijke tussenkomst

2) Het Wonderkind kan de overeenkomst opzeggen op grond van zodanig zwaarwegende redenen, dat voortzetting van de zorg- en dienstverlening in redelijkheid niet kan worden verlangd. Onder deze voorwaarden wordt in ieder geval verstaan:

  1. Dat de cliënt zijn verplichtingen uit de overeenkomst niet naleeft

  2. De cliënt weigert de medewerking te verlenen die redelijkerwijs nodig is voor een goede uitvoering van de overeenkomst.

  3. De cliënt, diens wettelijke vertegenwoordiger of andere bij de cliënt betrokkenen gedragingen vertoont/vertonen naar medewerkers of cliënten van Het Wonderkind, die voortzetting van zorg- en dienstverlening niet meer mogelijk maken.

  4. De omvang of zwaarte van de zorg- en of dienstverlening door een gewijzigde (zorg) vraag zich zodanig ontwikkelt dat deze buiten de reikwijdte van de overeenkomst gaat vallen en Het Wonderkind en de cliënt geen afspraken kunnen maken over een aanpassing van de overeenkomst.

  5. Op het moment dat Het Wonderkind, als gevolg van een niet aan Het Wonderkind verwijtbare omstandigheid, geen vergoeding meer ontvangt van de gemeente of het zorgkantoor voor de uitvoering van de overeengekomen zorg- en dienstverlening en de cliënt deze ook niet voor eigen rekening afneemt.

  6. In geval van faillissement van Het Wonderkind.

3) Het Wonderkind zal bij opzegging naar haar vermogen behulpzaam zijn bij het vinden

van een alternatief voor de cliënt.

4) In de gevallen genoemd onder 2 kan opzegging door Het Wonderkind tegen elke dag

van de kalendermaand geschieden, met inachtneming van een opzegtermijn van een maand, tenzij dringende, aan de cliënt onverwijld mee te delen redenen, onmiddellijke beëindiging van de overeenkomst rechtvaardigen.

5) Indien Het Wonderkind deze algemene voorwaarden wijzigt, kan de cliënt de

overeenkomst opzeggen tegen de dag waarop de wijziging van de algemene

voorwaarden in werking treedt.

6) Opzegging dient schriftelijk te geschieden.

Artikel 7) Informatie, privacy, registratie en beheer van gegevens

Duidelijke informatie

  • Wanneer Het Wonderkind de cliënt informatie verschaft, doet hij dit op een voor de cliënt geschikt niveau en vergewist zich ervan dat de cliënt de informatie heeft begrepen.

  • Wanneer Het Wonderkind de informatie elektronisch verschaft wordt eerst gecontroleerd of de cliënt deze informatie kan ontvangen.

  • Indien het belang van de cliënt dit vereist, dient Het Wonderkind de betreffende informatie te verstrekken aan de vertegenwoordiger van de cliënt.

  • Het Wonderkind zorgt ervoor dat de cliënt of diens vertegenwoordiger gedurende de looptijd van de overeenkomst voldoende geïnformeerd blijft over voor hem relevante aangelegenheden aangaande de uitvoering van de overeenkomst.

  • Het Wonderkind zorgt ervoor dat zij die informatie beschikbaar heeft die het voor de cliënt mogelijk maakt een goede vergelijking te maken met andere zorgaanbieders, teneinde een weloverwogen keuze te kunnen maken.

  • Het Wonderkind zorgt ervoor dat de in het vorige lid bedoelde informatie beschikbaar is op de website, in brochures of in ander schriftelijk materiaal.

Bevoegdheden van de vertegenwoordiger

De vertegenwoordiger treedt in de rechten en plichten van de cliënt uit hoofde van deze algemene voorwaarden voor zover de cliënt wilsonbekwaam is en voor zover de vertegenwoordiger hiertoe is gemachtigd op grond van de wet of de persoonlijk schriftelijke machtiging van de cliënt.

Algemeen Privacy: bescherming persoonsgegevens

Voor de in dit hoofdstuk bedoelde gegevens geldt onverkort hetgeen is bepaald in de AVG (Algemene Verordening Gegevensverwerking).

Het Wonderkind verbindt zich tot geheimhouding van al hetgeen in het kader van zorg- en dienstverlening plaatsvindt en waarvan Het Wonderkind kan vermoeden dat deze van vertrouwelijke aard zijn. Het Wonderkind zal zijn medewerkers eenzelfde geheimhoudingsplicht opleggen.

Bescherming van de persoonlijke levenssfeer

  • Het Wonderkind beheert en registreert informatie over de hulp in haar eigen elektronisch cliëntdossier. Het Wonderkind draagt zorg voor zorgvuldige registratie en beheer van gegevens en heeft dit vastgelegd in het privacyreglement. Dit reglement maakt onderdeel uit van deze voorwaarden. De volledige tekst van het privacyreglement is na te lezen op de website van Het Wonderkind www.hetwonderkind.nl .

  • Het Wonderkind draagt zorg dat aan anderen dan de cliënt geen inlichtingen over de cliënt dan wel inzage in of afschrift van het dossier worden verstrekt dan met toestemming van de cliënt. Het verstrekken gebeurt ook dan alleen voor zover daardoor de persoonlijke levenssfeer van een ander niet wordt geschaad.

  • Aan degenen die rechtstreeks betrokken zijn bij de uitvoering van de zorg- en dienstverlening overeenkomt en hun vervangers kan zonder toestemming van de cliënt inlichtingen of inzage worden gegeven, voor zover nodig voor de uitoefening van hun werkzaamheden.

  • Aan de wettelijk vertegenwoordiger van de minderjarige of wilsonbekwame cliënt kan zonder toestemming van de cliënt inlichtingen of inzage gegeven worden, voor zover deze informatie nodig is voor de vertegenwoordiging.

  • De cliënt en/of diens wettelijke vertegenwoordiger zal, voor zover nodig ter uitvoering van deze overeenkomst, Het Wonderkind in kennis stellen van de betrokkenheid van (een) andere instelling(-en), bijvoorbeeld ten aanzien van (eerdere) hulp of onderwijs. Zo nodig kan om inzage of afschrift van daarop betrekking hebbende relevante stukken gevraagd worden. Hiervoor vraagt Het Wonderkind van tevoren toestemming aan de cliënt.

  • Het Wonderkind wisselt gegevens uit met andere instellingen indien dit noodzakelijk wordt geacht met betrekking tot de financiering, uitvoering en continuïteit van de geleverde zorg of te leveren zorg. Dit betreft zowel cliënt specifieke informatie als geaggregeerde informatie.

Bewaren van gegevens

  • Het Wonderkind bewaart het dossier gedurende vijftien jaren, te rekenen vanaf het tijdstip waarop de zorg- en dienstverleningsovereenkomst is beëindigd. Gegevens met betrekking tot de cliënt die niet tot het dossier behoren, bewaart Het Wonderkind zo lang als nodig is voor het doel waarvoor de gegevens zijn verkregen. Na afloop van die termijn vernietigt Het Wonderkind deze gegevens. Indien het gegevens betreft die hij van de cliënt heeft ontvangen, dan geeft hij deze aan de cliënt terug.

  • Het Wonderkind vernietigt het dossier of gedeelten van het dossier binnen drie maanden na een daartoe strekkend schriftelijk verzoek van de cliënt, tenzij het verzoek bescheiden betreft waarvan redelijkerwijs aannemelijk is dat de bewaring van aanmerkelijk belang is voor een ander dan de cliënt als mede voor zover het bepaalde bij of krachtens de wet zich tegen vernietiging verzet.

  • Het Wonderkind verstrekt de cliënt inzage en afschrift van de bescheiden die deel uit maken van het dossier. De verstrekking blijft achterwege voor zover dit noodzakelijk is in het belang van de bescherming van de persoonlijke levenssfeer van een ander.

  • De cliënt of zijn vertegenwoordiger heeft het correctierecht. Aan de medewerker mag gevraagd worden de inhoud van het dossier te veranderen. De medewerker behoeft niet mee te werken aan het weghalen van informatie. Er mag wel een eigen verklaring toegevoegd worden.

  • Het Wonderkind verleent medewerking aan het verstrekken van gegevens ten behoeve van controles door het zorgkantoor en gemeentes, voor zover deze controles worden uitgevoerd in overeenstemming met de privacywetgeving.

  • Persoonsgegevens van cliënten worden verwerkt overeenkomstig de regels van de Wet Bescherming Persoonsgegevens (vanaf 25 mei 2018 Algemene Verordening Gegevensverwerking).

Bewaartermijn

Naw-gegevens 7 jaar

(Naam, adres, telefoon, email, geboortedatum, BSN)

Correspondentie 7 jaar

Contracten/ overeenkomsten 7 jaar

Plan (kindplan/ begeleidingsplan) 15 jaar

Beeldmateriaal cliënt wordt na gebruik verwijderd

Overdracht boekje gedurende de zorg

Artikel 8) Verzekeringen

De cliënt is verplicht een wettelijke aansprakelijkheidsverzekering en een ziektekostenverzekering af te sluiten. De cliënt (of namens hem zijn wettelijke vertegenwoordiger) is aansprakelijk voor de eventueel door hem/haar veroorzaakte schade. Voor zover mocht blijken dat de cliënt ter zake onverzekerd is, is cliënt aansprakelijk voor de betreffende extra kosten die de werkzaamheden van Het Wonderkind uit hoofde van deze overeenkomst met zich brengen.

Artikel 9) Aansprakelijkheid Het Wonderkind

  1. De professional van Het Wonderkind zal bij zijn/ haar werkzaamheden de codes van een goed hulpverlener in acht nemen en daarbij handelen in overeenstemming met op hem/ haar rustende verantwoordelijkheid, de regels daarvoor binnen Het Wonderkind en de geldende professionele standaarden.

  2. Het Wonderkind treft maatregelen die redelijkerwijs mogelijk zijn om schade aan of vermissing van de eigendommen van de cliënt te voorkomen. Het Wonderkind informeert de cliënt en zijn wettelijke vertegenwoordiger over deze maatregelen.

  3. Het Wonderkind zorgt ervoor dat degenen die onder zijn/ haar verantwoordelijkheid betrokken zijn bij de zorg voor de cliënt, zorgvuldig omgaan met diens eigendommen.

  4. De aansprakelijkheid voor Het Wonderkind is beperkt tot het bedrag dat ter zake door een door Het Wonderkind gesloten verzekering wordt uitgekeerd, voor zover deze aansprakelijkheid door de verzekering wordt gedekt. Indien de verzekering in enig geval geen dekking biedt of niet tot uitkering overgaat, is de aansprakelijkheid beperkt, bij zorg- en dienstverleningsovereenkomsten die op het moment van de schadeveroorzakende gebeurtenis ten hoogste drie maanden hebben geduurd: tot ten hoogste het bedrag dat met de overeenkomst gemoeid is en bij die op het moment van de schadeveroorzakende gebeurtenis langer dan drie maanden hebben geduurd: tot ten hoogste het bedrag dat met de overeenkomst is gemoeid over de periode van ten hoogste drie maanden direct voorafgaande aan het plaatsvinden van de schade veroorzakende gebeurtenis. Schades veroorzaakt door (een van de medewerkers van) Het Wonderkind van € 50,00 of minder worden niet vergoed, tenzij aantoonbaar sprake is van opzet of grove schuld. Melding en afhandeling van schadegevallen vinden plaats volgens een vastgestelde procedure.

  5. Het bepaalde in artikel 3 is mede van toepassingen op de door Het Wonderkind ingeschakelde derden.

  6. De beperkingen in aansprakelijkheid zoals omschreven in lid 5. gelden niet indien de schade is te wijten aan opzet of grove schuld van de zijde van Het Wonderkind.

  7. De cliënt is verplicht een aansprakelijkheidsverzekering voor particulieren af te sluiten.

Artikel 10) Klachtenregeling

Klacht: Het Wonderkind streeft een zorgvuldige uitvoering na van de hulp en zorgverlening. Ondanks de beoogde zorgvuldigheid kan de cliënt een klacht hebben over de hulpverlening.

Klachtenreglement: Op de hulp en zorgverlening is een klachtenreglement voor cliënten van toepassing, dat voldoet aan de wettelijke bepalingen daarover. Het klachtenreglement is na te lezen op de website van Het Wonderkind (www.hetwonderkind.nl).

Artikel 11) Gedragscode

Gedragscode medewerkers

Het Wonderkind hanteert een gedragscode voor medewerkers. Deze gedragscode geeft de beschrijving van hoe medewerkers geacht worden zich te gedragen, zowel ten opzichte van elkaar, als ten opzichte van cliënten en derden. De code is gericht op het in de organisatie bestrijden en voorkomen van agressie, racisme, seksuele intimidatie alsmede op het respecteren van levensbeschouwelijke opvattingen.

Verplichtingen van de cliënt

  • Client verleent naar beste kunnen de medewerking die redelijkerwijs nodig is voor het uitvoeren van de overeenkomst. Cliënt onthoudt zich van gedrag dat schadelijk is voor het welzijn van andere cliënt, bezoekers en medewerkers.

  • De cliënt werkt mee aan instructies en maatregelen van Het Wonderkind gericht op (brand) veiligheid.

  • De cliënt conformeert zich aan het document zo gaan we met elkaar om.

  • De cliënt verleent alle noodzakelijke medewerking om Het Wonderkind in staat te stellen de zorg te leveren conform regelgeving betreffende de arbeidsomstandigheden.

  • De cliënt moet de begeleiders de gelegenheid bieden hun taken uit te voeren zoals vastgelegd in het kindplan/ begeleidingsplan of in het kader van veiligheid.

  • Cliënt is verplicht Het Wonderkind meteen te informeren over feiten en omstandigheden die voor de uitvoering van de zorg- en dienstverlening van belang kunnen zijn.

  • Client staat in voor de juistheid, volledigheid en betrouwbaarheid van de ter hand gestelde gegevens en documenten

Artikel 12) Exclusie criteria
We kunnen geen zorg bieden als de cliënt:

  • Dader is van seksueel misbruik;

  • Verslaafd is aan drugs en/ of alcohol;

  • Dusdanig ernstig verstandelijk beperkt is, dan wel een ernstige psychische/ psychiatrische stoornis heeft, dat de veiligheid van zichzelf of de andere bewoners in gevaar komt;

  • Somatische klachten heeft die beperkend zijn voor de groep;

  • Om andere zwaarwegende redenen niet geschikt wordt geacht om geplaatst te worden op de groep.